Buy Royal Canin For Cats online at cheapest prices.

Doa Memohon Keampunan Kepada Allah

Sii Nurul
1
Doa Memohon Keampunan Kepada Allah

Dalam Islam, doa merupakan satu bentuk komunikasi yang penting antara seorang hamba dengan Allah SWT, khususnya dalam memohon keampunan atas dosa-dosa yang telah dilakukan.

Di tengah-tengah perjalanan hidup yang dipenuhi dengan ujian dan godaan, manusia tidak terlepas daripada melakukan kesilapan.

Oleh itu, doa mohon ampun menjadi ruang untuk merenung serta memperbaiki diri, sambil memohon maaf kepada Allah dan berjanji untuk berusaha menjadi lebih baik pada masa akan datang.

Ia juga melambangkan keteguhan hati dan keinginan seseorang untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Berikut adalah senarai beberapa doa memohon keampunan kepada Allah:


1. Doa Nabi Adam A.S.

رَبَّنَا ظَلَمْنَآ أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ ٱلْخَـٰسِرِينَ

"Rabbana zalamna anfusana wa illam taghfir lana watarhamna lanakunanna minal-khasirin."

Maksud:
"Ya Tuhan kami, kami telah menzalimi diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya kami termasuk orang-orang yang rugi." (Surah Al-A'raf, ayat 23)


2. Doa Nabi Yunus A.S.

لَّآ إِلَـٰهَ إِلَّآ أَنتَ سُبْحَـٰنَكَ إِنِّى كُنتُ مِنَ ٱلظَّـٰلِمِينَ

"La ilaha illa anta subhanaka inni kuntu minaz-zalimin."

Maksud:
"Tiada Tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku termasuk dalam golongan yang zalim." (Surah Al-Anbiya’, ayat 87)


3. Doa Istighfar

أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الْعَظِيمَ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيَّ الْقَيُّومَ وَأَتُوبُ إِلَيْه

"Astaghfirullahal-‘azim, alladzi la ilaha illa huwal-hayyul-qayyum wa atubu ilaih."

Maksud:
"Aku memohon ampun kepada Allah Yang Maha Agung, tiada Tuhan yang berhak disembah selain Dia, yang Maha Hidup, yang terus-menerus mengurus makhluk-Nya, dan aku bertaubat kepada-Nya."



4. Sayyidul Istighfar

"Allahumma anta rabbi la ilaha illa anta, khalaqtani wa ana ‘abduka, wa ana ‘ala ‘ahdika wa wa’dika mastata’tu, a’udzu bika min sharri ma sana’tu, abu’u laka bini’matika ‘alayya wa abu’u bidhanbi faghfir li fa innahu la yaghfiru-dz-dzunuba illa anta."

Maksud:
"Ya Allah, Engkau adalah Tuhanku, tiada Tuhan selain Engkau. Engkau yang menciptakan aku, dan aku adalah hamba-Mu. Aku berada di dalam ikatan perjanjian dan janji setiaku kepada-Mu sesuai dengan kemampuanku. Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan apa yang telah aku lakukan. Aku mengakui nikmat-Mu yang Engkau limpahkan kepadaku dan aku mengakui dosaku. Oleh itu, ampunilah aku, kerana tiada yang dapat mengampuni dosa selain Engkau." Riwayat al-Bukhari (6306)

Setiap doa dan istighfar ini mempunyai keutamaan dan hikmah yang besar dalam memperbaiki diri dan mendekatkan diri kepada Allah SWT. 

Diriwayatkan dari Abdullah bin Abbas, Rasulullah bersabda yang bermaksud:

Barang siapa melazimkan istighfar, maka Allah akan jadikan jalan keluar dalam setiap kesulitan hidup dan jadikan setiap kegundah-gulanaan menjadi kebahagiaan dan Allah akan memberinya rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka.” (Hadis Riwayat Abu Dawud dan Ibnu Majah)

Semoga doa-doa ini membantu kita semua dalam perjalanan rohani kita untuk mencari keredhaan dan keampunan daripada-Nya.


Catat Ulasan

1Ulasan

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

Catat Ulasan

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!
Sii Nurul | Personal Blog Who Loves to Write Sii Nurul | Personal Blog Who Loves to Write