PERBEZAAN BACAAN DOA QUNUT IMAM DALAM SOLAT

PERBEZAAN BACAAN DOA QUNUT IMAM DALAM SOLAT

Doa qunut adalah satu bentuk zikir khusus yang mengandungi unsur doa dan puji-pujian kepada Allah SWT. Ia boleh dibaca dengan sebarang lafaz yang merangkumi kedua-dua unsur ini, termasuk ayat-ayat al-Quran, selagi niat membaca doa qunut itu ada.


Hal ini sepertimana yang disebutkan di dalam Kasyifah al-Saja Syarh Safinat al-Naja, bahawa:

والقنوت هو ذكر مخصوص مشتمل على دعاء وثناء ويحصل بكل لفظ اشتمل عليهما بأي صيغة شاء كقوله: اللهم اغفر لي يا غفور، فالدعاء يحصل باغفر والثناء بغفور، وكذلك ارحمني يا رحيم وقوله: الطف بي يا لطيف وهكذا، ومثل الذكر المخصوص آية تتضمن ذلك كآخر سورة البقرة بشرط أن يقصد بها القنوت، وكقوله تعالى: ربنا اغفر لنا ولإخواننا الذين سبقونا بالإيمان ولا تجعل في قلوبنا غلاًّ للذين آمنوا ربنا إنك رؤوف رحيم} الحشر:10

Maksudnya: Qunut ialah zikir yang khusus yang merangkumi doa dan puji-pujian kepada Allah SWT. Ia boleh diucapkan dengan apa-apa lafaz yang membawa makna kedua-dua unsur tersebut, contohnya: “Ya Allah, ampunkan dosaku, wahai Yang Maha Pengampun.” Maka, doa terhasil dengan lafaz ‘ampunkan’ dan puji-pujian terhasil dengan lafaz ‘Yang Maha Pengampun’. Contohnya lagi: “Kasihanilah aku wahai Yang Maha Mengasihani.”, “Berlemah lembutlah ke atasku wahai Yang Maha Lembut.” Dan sebagainya. Begitu juga termasuk dalam zikir yang khusus ini juga ialah ayat al-Quran yang mempunyai unsur tersebut (doa dan pujian) seperti ayat terakhir dalam surah al-Baqarah dengan syarat hendaklah diniatkan untuk membaca qunut. 

Dan juga seperti firman Allah SWT, “Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan RahmatMu".” (Surah al-Hasyr: 10) 

(Rujuk Kasyifat al-Saja Syarh Safinat al-Naja, 1:177)

Meskipun terdapat pelbagai cara untuk membaca doa qunut, lafaz yang paling afdhal adalah yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA dari Rasulullah SAW, yang juga diamalkan oleh masyarakat hari ini. 

Tambahan kepada lafaz ini juga dibenarkan, seperti yang disebut oleh Imam Ibn al-Hajar, dan tidak memerlukan sujud sahwi jika penambahan tersebut ditinggalkan. 

Malah, para ulama Syafieyyah mengesyorkan untuk menggabungkan doa qunut yang diriwayatkan dengan doa qunut Saidina Umar al-Khattab RA untuk menambah keberkatan.


Ketika membaca doa qunut, terdapat beberapa perkara penting yang perlu diperhatikan:

1. Elakkan Memanjangkan Doa Qunut Secara Berlebihan

Adalah makruh hukumnya jika seseorang imam sengaja memanjangkan doa qunut tanpa sebab yang jelas. Para imam disarankan untuk membaca doa qunut pada kadar yang biasa dan tidak berlebihan. 

Hal ini sepertimana yang disebutkan bahawa:

قَالَ فِي الْمَجْمُوعِ عَنْ الْبَغَوِيِّ: وَيُكْرَهُ إطَالَةُ الْقُنُوتِ: أَيْ بِغَيْرِ الْمَشْرُوعِ كَالتَّشَهُّدِ الْأَوَّلِ، وَظَاهِرُهُ عَدَمُ الْبُطْلَانِ، وَهُوَ كَذَلِكَ؛ لِأَنَّ الْبَغَوِيَّ الْقَائِلَ بِكَرَاهَةِ التَّطْوِيلِ قَائِلٌ بِأَنَّ تَطْوِيلَ الرُّكْنِ الْقَصِيرِ يَبْطُلُ عَمْدُهُ، وَقَالَ الْقَاضِي حُسَيْنٌ: وَلَوْ طَوَّلَ الْقُنُوتَ زَائِدًا عَلَى الْعَادَةِ كُرِهَ، وَفِي الْبُطْلَانِ احْتِمَالَانِ

Maksudnya: (Imam al-Nawawi) berkata di dalam kitab al-Majmu’, daripada al-Baghawi: “Makruh hukum memanjangkan qunut tanpa sebab sepertimana juga dalam tasyahhud awal. Pendapat yang zahir ialah tidak batal jika melakukannya. Memang begitu kerana al-Baghawi yang berpendapat bahawa memanjangkan qunut adalah sesuatu yang makruh, beliau juga berpendapat bahawa perbuatan memanjangkan rukun yang pendek akan membatalkan solat jika dibuat dengan sengaja. Al-Qadhi Husain berkata: “Jika sekiranya seseorang memanjangkan qunut lebih daripada adat yang biasa, hukumnya adalah makruh, dan sama ada batal atau tidak, ada dua pandangan.” (Rujuk Mughni al-Muhtaj Syarh al-Minhaj, 1:369)

Ini selari dengan pendapat al-Baghawi yang menyatakan bahawa memanjangkan qunut tanpa sebab adalah makruh, mirip dengan memperpanjang tasyahhud awal. Walaupun hukumnya makruh, ia tidak membatalkan solat jika dilakukan. 

Namun, terdapat pandangan yang mengatakan bahawa memanjangkan rukun yang sepatutnya pendek secara sengaja boleh membatalkan solat .


2. Menggunakan Lafaz Jamak dalam Doa

Imam digalakkan menggunakan lafaz jamak, yang merangkumi dirinya dan para jemaah, ketika membaca doa qunut. 

Ini kerana berdasarkan hadis riwayat Abu Daud dan al-Tirmidzi, seorang imam tidak seharusnya mengkhususkan doa hanya untuk dirinya sendiri. Melakukan demikian dianggap sebagai satu bentuk pengkhianatan kepada jemaah yang diimaminya .

(وَالْإِمَامُ) يُسَنُّ لَهُ فِي قُنُوتِهِ أَنْ يَأْتِيَ (بِلَفْظِ الْجَمْعِ) لِمَا رُوِيَ عَنْ الْبَيْهَقِيّ فِي إحْدَى رِوَايَتَيْهِ، وَحُمِلَ عَلَى الْإِمَامِ وَعَلَّلَهُ الْمُصَنِّفُ فِي أَذْكَارِهِ بِأَنَّهُ يُكْرَهُ لِلْإِمَامِ أَنْ يَخُصَّ نَفْسَهُ بِالدُّعَاءِ لِخَبَرِ «لَا يَؤُمَّ عَبْدٌ قَوْمًا فَيَخُصُّ نَفْسَهُ بِدَعْوَةٍ دُونَهُمْ، فَإِنْ فَعَلَ فَقَدْ خَانَهُمْ» رَوَاهُ أَبُو دَاوُد وَالتِّرْمِذِيُّ وَحَسَّنَهُ.

Maksudnya: Dan imam disunatkan di dalam doa qunutnya untuk menggunakan lafaz jamak berdasarkan apa yang diriwayatkan daripada al-Baihaqi dalam salah satu riwayatnya dan pengarang kitab (Imam al-Nawawi) memberikan penghujahan di dalam kitabnya, al-Adzkar bahawa makruh hukumnya bagi imam mengkhususkan doa hanya kepada dirinya sendiri berdasarkan kepada hadith, “Tidak seseorang yang menjadi imam kepada suatu kaum, lalu dia mengkhususkan doa untuk dirinya sahaja dan bukan untuk yang lain, jika dia berbuat sedemikian sesungguhnya dia telah mengkhianati mereka.” Hadith riwayat Abu Daud dan al-Tirmidzi, katanya hadith ini hasan. (Rujuk Nihayat al-Muhtaj Syarh al-Minhaj, 1:504)


Memahami dan mempraktikkan panduan ini membantu menjaga kesempurnaan ibadah solat berjemaah dan memastikan doa yang dipanjatkan bermanfaat untuk semua. Semoga dengan amalan yang betul, doa-doa kita diterima oleh Allah SWT.

Sii Nurul

Fulltime sabahan blogger since 2015 who love to write and sharing in her blog. Married with Mohamad Syafrie

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

Catat Ulasan (0)
Terbaru Lebih lama